پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119642
4 شرط پرداخت وام 5 ميليون توماني ازدواج
تاریخ انتشار : 1393/09/08 12:55:26
نمایش : 1192
سامانه دريافت تسهيلات ازدواج از سال ۸۷ راه‌اندازي شده و تا سوم آذر سال ۹۳ حدود ۶ ميليون و ۳۲۰ هزار نفر از طريق اين سامانه توانسته‌اند تسهيلات ازدواج دريافت کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيدعلي‌اصغر ميرمحمدصادقي با بيان اينکه در سال جاري با توجه به تاکيدات دولت و مجلس شوراي اسلامي درخصوص تسهيلات ازدواج تلاش‌هاي گسترده‌اي از سوي بانک‌مرکزي شروع شده است، افزود: در تيرماه امسال افراد در صف ما حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بود و الان اين آمار به ۶۵۰ هزار نفر رسيده و تعداد افرا‌د در صف به نصف رسيده است.

ميرمحمدصادقي در خصوص پرداختي‌هاي تسهيلات ازدواج از سوي سيستم بانکي از اول سال ۹۳ تا سوم آذر امسال گفت: طي سال جاري حدود ۸۶۰ فقره مورد وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌هاي گذشته رشد بسياري داشته‌است، به‌طوري‌ که ما در کل سال ۹۲، براي ۹۴۰ هزارنفر تسهيلات پرداخت کرديم و امسال طي ۸ ماه حدود ۹۰۰ هزار نفر وام پرداخت شده است.

وي با بيان اينکه افراد منتظر در سامانه کاهش چشمگيري داشته اند،عنوان کرد: در سامانه قبل از سال ۹۱ صرفاً ۵۰ هزار نفر ، سال هاي ۹۱ و ۹۲ تعداد ۲۰۰ هزار نفر و امسال ۴۰۰ هزار نفر براي دريافت تسهيلات باقي مانده اند و در کل ۶۵۰ هزار نفر در صف دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج هستند.

مدير کل اعتبارات بانک مرکزي تاکيد کرد: اولويت با کساني است که در سال‌هاي گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفري که کم شده، اکثراً مربوط به سال‌هاي قبل بوده‌است.

وي با بيان اينکه ميزان عرضه و تقاضا قابل پيش‌بيني نيست افزود: اميدواريم صف انتظار را به زير شش ماه برسانيم و تا پايان سال پاسخگوي اکثر متقاضيان دريافت تسهيلات ازدواج باشيم.

ميرمحمدصادقي ضمن بيان اينکه تعداد شکايات در زمينه وام ازدواج کم‌ شده ‌است ادامه داد: برخي‌ها اظهار مي نمايند بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهيلات ازدواج سليقه‌اي عمل مي‌کنند، ولي بايد گفت فرآيند ثبت‌نام اينترنتي است و از مهم‌ترين دلايلي که باعث شده بانک‌مرکزي به ‌طرف اين سامانه حرکت کند فراهم آوردن شرايط لازم براي پرهيز از رفتارهاي سليقه‌اي و به دور از عدالت بود.

وي خاطر نشان ساخت: از سال ۸۷ اين سامانه راه‌اندازي شده و تا سوم آذر امسال حدود ۶ ميليون و ۳۲۰ هزار نفر از طريق اين سامانه توانسته‌اند تسهيلات ازدواج دريافت کنند. بنابراين اينکه مي گويند بانک‌ها سليقه‌اي عمل مي‌کنند صرفاً ممکن است مربوط به بانک‌هايي باشد که در سامانه ما حضور ندارند.

وي با بيان اينکه در تيرماه سال گذشته تعداد بانک‌هاي متصل به سامانه حدود ۱۲ بانک بوده است، اظهار داشت: با تلاش‌هايي که بانک‌مرکزي انجام داد، امروز ۱۹ بانک در سامانه وجود دارد؛ در طول دو سال گذشته بانک‌هاي پارسيان، سامان، انصار، دي،قرض‌الحسنه رسالت، توسعه ‌تعاون و ايران‌زمين هم به سامانه اضافه شده اند و دوم آذر نيز حکمت ايرانيان به اين سامانه افزوده شد.بنابراين زوج‌هاي عزيز کشورمان که درخواست ثبت‌نام در اين سامانه را دارند مطمئن باشند به هيچ عنوان سليقه‌اي عمل نمي‌شود و پرداخت تسهيلات صرفا" براساس نوبت صورت مي‌گيرد.

مدير کل اعتبارات بانک مرکزي در خصوص صف انتظار متقاضيان تسهيلات ازدواج در استان‌ها گفت: در استان‌ها ممکن است باتوجه به ميزان متقاضيان، تعداد در صف متفاوت باشد، زيرا در يک استان ممکن است در يک ماه تعداد افراد بيشتري وارد سامانه بشوند و وقتي تراکم صف داشته‌باشيم مهلت بيشتري براي اعطاي وام صرف مي شود ولي تلاش خواهيم کرد تا اين فاصله را کم کنيم.

وي با بيان اينکه حدود ۶۵۰ هزار نفر در صف داريم و اين تعداد هم با تلاش‌هاي بانک‌مرکزي و بانک‌هايي که در سامانه حضور دارند، قطعاً کاهش خواهد يافت، عنوان کرد: هر بانکي که سپرده ‌قرض‌الحسنه از مردم اخذ مي‌کند قطعاً در اين سامانه وارد خواهد شد، ضمن اينکه ما در شش‌ماه گذشته حدود ۷ بانک خصوصي را وارد اين سامانه کرده‌ايم و تا آخر سال بقيه بانک هايي که سپرده‌‌گيري مي‌کنند نيز وارد اين سامانه خواهند شد.

ميرمحمد صادقي درخصوص مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت : متقاضيان مي‌توانند در سالي که عقدنامه صادر شده يا سال بعد از آن براي ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذيرش در سامانه و اعلام تعيين شعبه ۱۲روز کاري وقت دارند براي تکميل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف ۱۲روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهدشد؛ بنابراين از متقاضياني که در سال هاي ۹۲ و ۹۳ عقدنامه‌شان صادر شده‌است درخواست مي نماييم هرچه سريع‌تر به سامانه مراجعه نمايند تا بتوانند از مهلت تعيين شده براي بهره مندي از تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نمايند.

وي با بيان اينکه يک ضامن معتبر براي دريافت اين تسهيلات کافي است، عنوان کرد:از بانک‌ها درخواست کرده‌ايم براي وام ازدواج به مردم سخت نگيرند و حتماً با يک ضامن معتبر و با تشخيص خودشان اين‌کار را براي مراجعين انجام بدهند.

البته مطالبات معوق در اين زمينه بسيار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل مي‌کنند به همين خاطر از بانک‌ها درخواست مي‌کنيم مساعدت لازم را انجام دهند.

مديرکل اعتبارات درخصوص تسهيلات ۵ ميليون توماني وام ازدواج اظهار داشت: حسب تصميات متخذه در شوراي پول و اعتبار مقرر گرديد صرفاً جهت حمايت از مزدوجين واجد شرايط خاص، سقف تسهيلات قرض الحسنه ازدواج ۲ ميليون تومان افزايش يابد که مراتب از سوي بانک مرکزي به بانک هاي عامل ابلاغ شده است.

وي شرايط اخذ وام ۵ ميليون توماني ازدواج را دارا بودن يکي از موارد ذيل برشمرد:
۱- براي دختراني که مهريه آنان تا ۱۱۰ سکه بهر آزادي مي باشد.
۲- براي پسراني که قبل از ۲۵ سالگي ازدواج مي کنند.
۳- براي هريک از دختران و پسراني که يکي يا هر دوي آنها فاقد پدر مي باشند.
۴- هريک از دختران يا پسراني که دانشجوي دانشگاه ها يا طلبه حوزه هاي علميه و در حال تحصيل مي باشند.

در اين راستا شايان ذکر است با توجه به کاهش فرهنگ عمومي سنت پسنديده پس انداز قرض الحسنه و جاذبه کمتر سپرده هاي پس انداز قرض الحسنه براي سپرده گذاران (به دليل جذابيت بيشتري سپرده گذاري با نرخ سود بالاتر) از يک سو، و تعداد متقاضيان در صف دريافت تسهيلات مزبور از سوي ديگر و در نتيجه محدوديت وعدم تکافوي منابع قرض الحسنه شبکه بانکي جهت اعطاي سقف افزايش يافته تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، حسب مصوبات شوراي پول و اعتبار مقرر گرديد بانک هاي عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه، نسبت به اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج با سقف فردي افزايش يافته (تا ۵ ميليون تومان) به واجدين شرايط يادشده اقدام نمايند و ساير مزدوجين صرفا" تا سقف۳ ميليون تومان از تسهيلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند خواهند شد.
در هر حال بديهي است در صورت بهبود وضعيت منابع قرض الحسنه شبکه بانکي، امکان اعطاي سقف فردي افزايش يافته ۲ ميليون تومان تسهيلات قرض الحسنه ازدواج براي مزدوجين داراي شرايط فوق نيز فراهم خواهد گرديد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html